Difference between revisions of "Aufgaben:Exercise 2.1Z: DSB-AM without/with Carrier"

From LNTwww
m
m
Line 24: Line 24:
 
''Hints:''  
 
''Hints:''  
 
*This exercise belongs to the chapter  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation|Double-Sideband Amplitude Modulation]].
 
*This exercise belongs to the chapter  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation|Double-Sideband Amplitude Modulation]].
*Particlar reference is made to the pages  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation#Description_in_the_time_domain|Description in the time domain]]  and  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation#Double-Sideband_Amplitude_Modulation_with_carrierr|Double-Sideband Amplitude Modulation with carrier]].
+
*Particlar reference is made to the pages  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation#Description_in_the_time_domain|Description in the time domain]]  and  [[Modulation_Methods/Double-Sideband_Amplitude_Modulation#Double-Sideband_Amplitude_Modulation_with_carrier|Double-Sideband Amplitude Modulation with carrier]].
 
   
 
   
  
Line 32: Line 32:
  
 
<quiz display=simple>
 
<quiz display=simple>
{Ermitteln Sie aus der Grafik die Phasenwerte von Quellen– und Trägersignal.
+
{From the graph, determine the phase values of the source and carrier signals.
 
|type="{}"}
 
|type="{}"}
 
$\phi_{\rm N} \ = \ $ { 0. } $\ \text{Grad}$
 
$\phi_{\rm N} \ = \ $ { 0. } $\ \text{Grad}$
 
$\phi_{\rm T} \ = \ $ { 0. } $\ \text{Grad}$
 
$\phi_{\rm T} \ = \ $ { 0. } $\ \text{Grad}$
  
{Welche Frequenz $f_{\rm N}$&nbsp; besitzt das Nachrichtensignal &nbsp;$q(t)$&nbsp; und welche Frequenz $f_{\rm T}$&nbsp; das Trägersignal &nbsp;$z(t)$?
+
{What is the frequency  $f_{\rm N}$&nbsp; of the message signal &nbsp;$q(t)$&nbsp; and what is the frequency $f_{\rm T}$&nbsp; of the carrier signal &nbsp;$z(t)$?  
 
|type="{}"}
 
|type="{}"}
 
$f_{\rm N} \ = \ $ { 5 3% } $\ \text{kHz}$
 
$f_{\rm N} \ = \ $ { 5 3% } $\ \text{kHz}$
 
$f_{\rm T} \ = \ $  { 50 3% }  $\ \text{kHz}$
 
$f_{\rm T} \ = \ $  { 50 3% }  $\ \text{kHz}$
  
{Analysieren Sie die Nulldurchgänge von &nbsp;$s(t)$. Welche Aussagen treffen zu?
+
{Analyze the zero crossings of &nbsp;$s(t)$. Which statements are true?
 
|type="[]"}
 
|type="[]"}
+ Alle Nulldurchgänge von &nbsp;$z(t)$&nbsp; bleiben in &nbsp;$s(t)$&nbsp; erhalten.
+
+ All zero crossings of  &nbsp;$z(t)$&nbsp; are preserved in &nbsp;$s(t)$&nbsp;.
+ Es gibt weitere Nullstellen, verursacht durch &nbsp;$q(t)$.
+
+ There are additional zero crossings caused by &nbsp;$q(t)$.
- Es gilt &nbsp;$s(t) = a(t) · \cos(ω_T · t)$&nbsp; mit &nbsp;$a(t) = |q(t)|$.
+
- &nbsp;$s(t) = a(t) · \cos(ω_T · t)$&nbsp; holds with &nbsp;$a(t) = |q(t)|$.
  
{Bestimmen Sie die Spektralfunktion &nbsp;$S(f)$&nbsp; über die Faltung.&nbsp; Welche (positiven) Frequenzen $f_1$&nbsp; und $f_2 > f_1$&nbsp; sind im Signal enthalten?
+
{Determine the spectral function &nbsp;$S(f)$&nbsp; by convolution.&nbsp; Which (positive) frequencies  $f_1$&nbsp; and $f_2 > f_1$&nbsp; are included in the signal??
 
|type="{}"}
 
|type="{}"}
 
$f_1 \ = \ $ { 45 3% } $\ \text{kHz}$
 
$f_1 \ = \ $ { 45 3% } $\ \text{kHz}$
 
$f_2\ = \ $ { 55 3% }  $\ \text{kHz}$
 
$f_2\ = \ $ { 55 3% }  $\ \text{kHz}$
  
{Es gelte nun &nbsp;$A_{\rm T} = 2\text{ V}$.&nbsp; Wie groß ist der Modulationsgrad &nbsp;$m$?
+
{Let &nbsp;$A_{\rm T} = 2\text{ V}$.&nbsp; What is the modulation depth &nbsp;$m$?
 
|type="{}"}
 
|type="{}"}
 
$m \ = \ $ { 0.5 3% }  
 
$m \ = \ $ { 0.5 3% }  
  
{Welche der Aussagen treffen bei der&nbsp; „ZSB–AM mit Träger”&nbsp; und &nbsp;$A_{\rm T} = 2\text{ V}$&nbsp; zu?
+
{WWhich of the statements are true for &nbsp; „DSB–AM with carrier”&nbsp; and &nbsp;$A_{\rm T} = 2\text{ V}$&nbsp;?
 
|type="[]"}
 
|type="[]"}
+  $S(f)$&nbsp; beinhaltet nun auch Diracfunktionen bei &nbsp;$±f_{\rm T}$.
+
+  $S(f)$&nbsp; now includes Dirac functions at &nbsp;$±f_{\rm T}$.
Die Gewichte dieser Diraclinien sind jeweils &nbsp;$2\text{ V}$.
+
The weights of these Dirac lines are each &nbsp;$2\text{ V}$.
+  $q(t)$&nbsp; ist in der Hüllkurve von &nbsp;$s(t)$&nbsp; zu erkennen.
+
+  $q(t)$&nbsp; can be seen in the envelope of &nbsp;$s(t)$&nbsp;.
Durch den zusätzlichen Trägeranteil bleibt die Leistung unverändert.
+
Due to the additional carrier component, the power remains unchanged..
  
 
</quiz>
 
</quiz>
  
===Musterlösung===
+
===Solution===
 
{{ML-Kopf}}
 
{{ML-Kopf}}
 
'''(1)'''&nbsp; Beide Signale sind cosinusförmig &nbsp; &rArr; &nbsp;  $ϕ_{\rm N} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$&nbsp; und&nbsp;  $ϕ_{\rm T} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$.
 
'''(1)'''&nbsp; Beide Signale sind cosinusförmig &nbsp; &rArr; &nbsp;  $ϕ_{\rm N} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$&nbsp; und&nbsp;  $ϕ_{\rm T} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$.

Revision as of 12:54, 24 November 2021

Die bei der AM beteiligten Signale

The red curve on the graph shows a section of the transmitted signal  $s(t) = q(t) · z(t)$  of a double-sideband amplitude modulation (abbreviated as DSB-AM) without carrier.   (abgekürzt mit ZSB-AM)  ohne Träger. The duration of the time interval is  $\rm 200 \ µ s$.

Additionally plotted in the graph are:

  • the source signal (as a blue dashed curve):
$$q(t) = 1\,{\rm V} \cdot \cos(2 \pi f_{\rm N} t + \phi_{\rm N}),$$
  • the carrier signal (gray-dotted trace):
$$z(t) = 1 \cdot \cos(2 \pi f_{\rm T} t + \phi_{\rm T})$$

From subtask (4) onwards, the "DSB-AM with carrier" is considered. In that case, with  $A_{\rm T} = 2\text{ V}$:

$$s(t) = \left(q(t) + A_{\rm T} \right) \cdot z(t) \hspace{0.05cm}.$$





Hints:



Fragebogen

1

From the graph, determine the phase values of the source and carrier signals.

$\phi_{\rm N} \ = \ $

$\ \text{Grad}$
$\phi_{\rm T} \ = \ $

$\ \text{Grad}$

2

What is the frequency $f_{\rm N}$  of the message signal  $q(t)$  and what is the frequency $f_{\rm T}$  of the carrier signal  $z(t)$?

$f_{\rm N} \ = \ $

$\ \text{kHz}$
$f_{\rm T} \ = \ $

$\ \text{kHz}$

3

Analyze the zero crossings of  $s(t)$. Which statements are true?

All zero crossings of  $z(t)$  are preserved in  $s(t)$ .
There are additional zero crossings caused by  $q(t)$.
 $s(t) = a(t) · \cos(ω_T · t)$  holds with  $a(t) = |q(t)|$.

4

Determine the spectral function  $S(f)$  by convolution.  Which (positive) frequencies $f_1$  and $f_2 > f_1$  are included in the signal??

$f_1 \ = \ $

$\ \text{kHz}$
$f_2\ = \ $

$\ \text{kHz}$

5

Let  $A_{\rm T} = 2\text{ V}$.  What is the modulation depth  $m$?

$m \ = \ $

6

WWhich of the statements are true for   „DSB–AM with carrier”  and  $A_{\rm T} = 2\text{ V}$ ?

$S(f)$  now includes Dirac functions at  $±f_{\rm T}$.
The weights of these Dirac lines are each  $2\text{ V}$.
$q(t)$  can be seen in the envelope of  $s(t)$ .
Due to the additional carrier component, the power remains unchanged..


Solution

(1)  Beide Signale sind cosinusförmig   ⇒   $ϕ_{\rm N} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$  und  $ϕ_{\rm T} \hspace{0.15cm}\underline { = 0}$.


(2)  Aus der Grafik können für  $q(t)$  und $z(t)$ die Periodendauern  $200$ μs  bzw.  $20$ μs  abgelesen werden.

  • Daraus ergeben sich die Frequenzen zu  $f_{\rm N} \hspace{0.15cm}\underline { = 5}$  kHz und  $f_{\rm T} \hspace{0.15cm}\underline { = 50}$ kHz.


(3)  Richtig sind die Lösungsvorschläge 1 und 2:

  • Die Nullstellen von  $z(t)$  bei  $±5$ μs,  $±15$ μs,  $±25$ μs, ... sind auch im Signal  $s(t)$  vorhanden   ⇒   Aussage 1 ist richtig.
  • Weitere Nullstellen von  $s(t)$ – verursacht durch  $q(t)$  – liegen bei  $±50$ μs,  $±150$ μs,  $±250$ μs, ....   ⇒   Aussage 2 ist richtig.
  • Die dritte Aussage trifft dagegen nicht zu, sondern es gilt:   $ s(t) = a(t) \cdot \cos[\omega_{\rm T} t + \phi (t)] \hspace{0.05cm}.$
  • Für  $q(t) > 0$  ist die Phasenfunktion  $ϕ(t) = 0$  und  $s(t)$  ist gleichlaufend mit  $z(t)$.
  • Dagegen gilt für  $q(t) < 0$:   $ϕ(t) = π = 180^\circ$.
  • Bei den Nulldurchgängen von  $q(t)$  weist das modulierte Signal  $s(t)$  Phasensprünge auf.


ZSB–AM–Spektrum  $Z(f)$,  $Q(f)$  und  $S(f)$

(4)  Das Spektrum  $S(f)$  ergibt sich aus der Faltung der Spektralfunktionen  $Z(f)$  und  $Q(f)$, die jeweils aus nur zwei Diracfunktionen bestehen.  Die Grafik zeigt das Ergebnis.

  • Die rot eingezeichneten Diracfunktionen gelten nur für die  „ZSB–AM mit Träger”  und beziehen sich auf die Teilaufgabe  (6).
  • Die Faltung der beiden  $Z(f)$–Diracfunktionen bei  $f_{\rm T} = 50\text{ kHz}$  mit  $Q(f)$  führt zu den Diraclinien bei  $f_{\rm T} - f_{\rm N}$  und  $f_{\rm T} + f_{\rm N}$, jeweils mit Gewicht  $0.5 · 0.5\text{ V}= 0.25\text{ V}$.
  • Die gesuchten Werte sind somit  $f_1\hspace{0.15cm}\underline { = 45 \ \rm kHz}$  und  $f_1\hspace{0.15cm}\underline { = 55 \ \rm kHz}$.
  • Die mit zwei Markierungsstrichen versehene Diracfunktion  $0.5 · δ(f + f_{\rm T})$  führt zu zwei weiteren Diraclinien bei  $-f_1$  und  $-f_2$.


(5)  Der Modulationsgrad berechnet sich zu:

$$ m = \frac{q_{\rm max}}{A_{\rm T}} = \frac{A_{\rm N}}{A_{\rm T}} \hspace{0.15cm}\underline {= 0.5} \hspace{0.05cm}.$$


(6)  Richtig sind die Lösungsvorschläge 1 und 3:

  • Gemäß der Skizze ergeben sich Diraclinien bei  $±f_{\rm T}$, beide mit dem Impulsgewicht  $A_{\rm T}/2 = 1\text{ V}$.
  • Bei  $m ≤ 1$  ist  $q(t)$  in der Hüllkurve erkennbar und Hüllkurvendemodulation anwendbar.
  • Allerdings muss diese einfachere Empfängervariante durch eine sehr viel größere Sendeleistung erkauft werden. 
  • In diesem Beispiel  $(m = 0.5)$  wird die Sendeleistung durch den Trägerzusatz verneunfacht.